ניתוק רגשי בזוגיות

זוגיות היא קודם כל חיבור. חיבור הדוק, עמוק ויציב. בלי חיבור כזה, גם אהבה עוצמתית ותשוקה עזה לא יהפכו לזוגיות טובה באמת, בוודאי לא לאורך זמן. באופן טבעי, ניתוק רגשי של אחד מבני הזוג גורם להתרופפות החיבור, ואם לא מטפלים בכך הפרידה היא רק עניין של זמן (כשהחלופה היא מן הסתם חיים של בדידות בתוך הזוגיות). חשוב להדגיש שניתן להתמודד עם ניתוק רגשי בזוגיות: אני כבר טיפלתי בהצלחה באנשים שסבלו מכך, כשהתועלת היא גם לאדם עצמו וגם לפרטנר או לפרטנרית לחיים. כאן בעמוד תמצאו מידע מקיף אודות נתק רגשי, הגורמים לו, הסימנים המעידים על הבעיה ודרכי הפתרון.

מה זה ניתוק רגשי?

ניתוק רגשי הוא למעשה ניסיון להתנתק מכאב. הבעיה היא שהתוצאה כוללת ניתוק מכלל הרגשות, כלומר נוצר מצב שבו "שופכים את המים יחד עם התינוק". אדם שמנותק מרגש לא יכול ליצור אינטימיות אמיתית ועמוקה, ולכן הזוגיות תהיה שטחית מאוד. אמנם הצד השני עשוי להסתפק בזוגיות כזו, שעשויה לספק צרכים אחרים (רווחה כלכלית, ביטחון, גידול ילדים), אולם למי שרוצה חיים מלאים וחיבור עוצמתי הנתק הרגשי מהווה מכשול משמעותי. ניתוק רגשי בזוגיות הוא ניתוק של הרגש שבא לידי ביטוי בתוך זוגיות ומן הסתם מפורר אותה.

הגורמים האפשריים לניתוק הרגשי בזוגיות

ניתוק רגשי בזוגיות, וגם באופן כללי, הוא תוצר של מספר גורמים אפשריים:

* הפרעת דחק פוסט טראומתית (PTSD) – אדם שעבר טראומה קשה ולא עיבד אותה כראוי יסבול מההשלכות השונות שלה לאורך זמן רב, ובעצם לכל החיים (עד שיבחר לטפל בכך). אחת ההשלכות היא ניתוק רגשי. בפרט נפוצה תופעה זו כשהטראומה המקורית הינה פגיעה מינית או התעללות מצד אדם קרוב. 

* חרדת נטישה – גם פחד עז מפני נטישה הוא גורם אפשרי לנתק רגשי (וגם תוצר של טראומה בחלק מהמקרים). האדם מונע מעצמו כל רגש, כולל חיובי, ובכך לכאורה מחסן את עצמו מפני הכאב שבפרידה. בפועל הוא מגדיל את הסיכוי לנטישה נוספת, שמעצימה את החרדה ואת התסכול (מפני שהאדם כן רוצה קשרים קרובים).

* אינטליגנציה חברתית ירודה – פירוט בהמשך העמוד.

* הפרעת אישיות דיסוציאטיבית (DID) – הפרעה אישיותית קשה שגורמת לאדם להיות מנותק לא "רק" מרגשות אלא גם ממחשבות, מהזהות העצמי שלו, מהפעולות שהוא מבצע ועוד.

* לחץ – החיים המודרניים מייצרים שלל מצבי לחץ. על-מנת לא להתמוטט תחת הלחץ, אחד ממנגנוני ההגנה הוא ניתוק של הרגשות. 

למה אינטליגנציה חברתית נמוכה גורמת לניתוק הרגשות?

ניתוק רגשי בזוגיות עלול כאמור להיווצר גם עקב אינטליגנציה חברתית נמוכה. לכאורה הקשר מוזר, שכן היינו מצפים לקשר בין ניתוק הרגשות לבין אינטליגנציה רגשית נמוכה. בפועל, אדם בעל אינטליגנציה חברתית נמוכה – תופעה נפוצה למדי, אגב, בעיקר בעידן של התמסרות למסכים והסתתרות מאחוריהם – לא מצליח, ואולי גם לא רוצה, לזהות את הצרכים של הזולת. חוסר היכולת להבין מה אדם אחר, גם קרוב מאוד, רוצה וצריך, מוביל גם לפערים רגשיים בין בני אדם, כולל בזוגיות. 

בנוסף, מדובר בכדור שלג. כשאדם לא מצליח להתחבר לרגשות של בן/בת הזוג, ומתקשה להתמודד עם תחושת הכישלון, הוא משכנע את עצמו שהתלונות של "החצי השני" לא קשורות אליו באמת. הוא מפתח אדישות, ובעצם מנתק את הרגשות שלו מהאינטראקציה. במקרים אלה סביר להניח שהנתק הרגשי ישבש גם יחסים בין-אישיים אחרים, למשל במקום העבודה, אבל שם מצוינות מקצועית תחפה על כך בעוד שבזוגיות לרוב אין תחליף לחיבור רגשי.

הסימנים המובהקים של ניתוק רגשי בזוגיות

ניתוק רגשי בזוגיות בא לידי ביטוי בקושי ממשי לבטא רגש – בין אם חיובי (התלהבות) ובין אם שלילי (אנשים שמנתקים את הרגש נוטים להיות אדישים לזולת, כך שלא יהיו כעסים או מריבות, אבל גם לא קשר אמיתי). עוד חשוב להדגיש שאדם מנותק רגשית לא בהכרח יהיה אנטיפת. למעשה הוא עשוי להיות חביב מאוד לאחרים, לדבר בנימוס לכולם, להתנדב ולהרבות במעשים טובים, אבל רגש לא יהיה. 

סימן נוסף לניתוק הרגש הוא משפט כמו "אני לא מבין למה נפגעת". זוהי לא טקטיקה או גזלייטינג, אלא האמונה האותנטית של האדם: הוא לא היה נפגע בסיטואציה וגם לא מצליח להבין את הרגש הזה אצל הצד השני.

גם כשמנסים להסב את תשומת הלב של אדם מנותק רגשית לכאב ולצורך באמפתיה, הוא לרוב יתחמק. למשל, באמצעות היצמדות למילה מסוימת או לפרט שולי והסטת השיחה אליהם, במקום לעסוק במהות.

מה כולל טיפול בניתוק מרגש?

כאמור ניתן להתמודד עם אותו קושי להתמודד עם קושי שגורם לאדם לנתק את עצמו מהרגשות שלו. השלב הראשון הוא אבחון הגורם לאותו נתק. לאחר זיהוי הגורם, אני בונה תוכנית טיפול מותאמת אישית לאדם. טיפול רגשי באמצעות שלל כלים מייצר שינוי של ממש אצל כל אדם, בתנאי שהוא רוצה להשתנות. 

בהתאם בחלק מהמקרים הטיפול בניתוק הרגשי הוא חלק מטיפול זוגי, כך שהאדם יבין מדוע בעצם הוא זקוק לטיפול ממוקד בו. יש גם מצבים שבהם הטיפול מתבצע מראש רק באדם שהתנתק מהרגשות וזקוק לחיבור מחדש.

להציל את הזוגיות ולשפר את החיים

ניתוק רגשי בזוגיות פוגע במידה ניכרת באיכות החיים, בין אם הצד השני בוחר להישאר בתוך הזוגיות כפי שהיא ובין אם הנתק גורם בהדרגה לקרע הולך ומתרחב. מומלץ לא לוותר על טיפול ולא להרים ידיים מול הקושי מפני שיש פתרון, והשינוי לטובה משמעותי מאוד. טיפול רגשי בניתוק מאפשר לייצר אינטימיות בריאה, וזו מתורגמת ליחסי מין מלהיבים יותר, שגרה נעימה יותר ובאופן כללי חיים טובים יותר.

מה היה לנו עד עכשיו?
Picture of עירית שמיר ברץ
עירית שמיר ברץ

עירית שמיר ברץ עובדת סוציאלית .בעלת תואר שני, בוגרת ביה"ס לפסיכותרפיה ברמב"ם.
בעלת מומחיות בעבודה סוציאלית בתחום בריאות הנפש. עוזרת הפסיכאטור המחוזי בחיפה והצפון.
בעלת ניסיון רב שנים בטיפול פסיכותרפיה בחיפה ובצפון.

מוכנים להתחיל תהליך?

מלאו פרטים בטופס ובואו נתחיל

מאמרים נוספים

טיפול זוגי לדתיים

זוגיות היא מקור לכוח ובסיס לחיים מלאים ומיטיבים, ובה בעת גם אתגר מורכב. המשפט הנ"ל נכון כמובן לכל המגזרים, כולל הדתי. יחד עם זאת ישנם הבדלים בלתי מבוטלים בין טיפול

קרא עוד »
בדידות בזוגיות

לכאורה בדידות וזוגיות הם שני מונחים מנוגדים. בפועל, יש לא מעט נשים וגם גברים שמרגישים בודדים מאוד גם בתוך מערכת יחסים זוגית. במובנים רבים, בדידות בזוגיות קשה אפילו יותר מבדידות

קרא עוד »
טיפול זוגי אחרי בגידה

על-פי מחקרים רבים, קשר מחוץ לנישואין – חד פעמי או מתמשך – הוא תופעה נפוצה מאוד. היא מאפיינת גברים וגם נשים, צעירים וגם מבוגרים, מכל שכבות האוכלוסייה. יש לה סיבות

קרא עוד »
פרק ב בזוגיות

במאה ה-21 פרק ב בזוגיות הוא תרחיש שכיח למדי. שיעור הגירושין נמצא במגמת עלייה, 50 זה השלושים החדש וגם בגילאים מבוגרים יותר ישנו רצון למצות את החיים, כולל אהבה ומערכת

קרא עוד »